24 januari 2011

Värmepumpar för miljarder

Jag har tidigare berättat att över en miljon värmepumpar installerats i Sverige, vilket gör oss till det värmepumptätaste landet i världen (mig veterligen, rätta mig gärna om jag har fel?).

Ny information från Svenska Värmepumpföreningen visar nu att det installerades värmepumpar för över nio miljarder kronor (alltså en nia med nio nollor!) under 2010. Smått otroligt, och ett kvitto på att jag varit rätt ute som länge förespråkar värmepumpen som energiform. SVEP berättar också att just bergvärme verkar vara den pump som flest svenskar väljer att installera. Jag tror att bergvärmepumpen kommer fortsätta vara den mest populära pumpformen, men även luft/vatten-värmepumpar kommer starkt tippar jag.

För mer information om värmepumpar kan jag gärna tipsa om mina guider till bergvärme och luft/vatten-vattenpumpar, samt om en bra tjänst för att ta in offerter gratis (utan köptvång) som låter dig hitta bästa pris på din värmepumpsinstallation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar